Piractwo czy promocja?

Ostatnimi czasy zastanawiałem się nad sensownością zwalczania wymiany plików muzycznych poprzez internet. Wytwórnie twierdzą, że to im obniża sprzedaż (czyli zyski), artyści na tym tracą i w ogóle smród i ubóstwo. Z drugiej strony wypowiadają się zwykle ludzie, którzy twierdzą, że to bzdura i straty wytwórni są wyssane z palca.

Po wielu przemyśleniach muszę zgodzić się ze stroną popierającą wymianę plików. Powodów jest kilka. Po pierwsze wytwórnie sugerują, że człowiek, który ściągnął plik z sieci z pewnością nie kupi płyty i na tej podstawie za każdego ściągacza dodają sobie jedną płytę straty. Cały dowcip polega na tym, że nie ma żadnej gwarancji, że ów człowiek miałby w ogóle ochotę kupić rzeczoną płytę. Jeśli dajmy na to poszedłby do empiku odsłuchać płytę i by mu się nie spodobała, to by jej nie kupił. Jeśli usłyszałby ją u kumpla, a nie miał kasy na zakup swojej, to by po prostu ją skopiował (no, wiadomo, że nielegalnie, ale zrobiłby to tak czy siak). Jak widać wymiana plików przez internet nie ma tu wielkiego znaczenia.

Po wtóre uważam, że wymiana (nawet nielegalna) plików przez internet przyczynia się do popularyzacji nowych twórców. Nie wspomnę już o edukacji kulturalnej internautów. Za przykład mogę podać siebie - patrząc z perspektywy czasu, gdyby nie wymiana plików przez Internet, to byłbym teraz muzycznym neandertalem. Poznałem setki nowych zespołów. Ba! Poznałem cały nurt muzyczny, o którym nie miałbym zielonego pojęcia, a w którym zakochałem się bez pamięci - mam tu na myśli post rock i okolice w stylu noise rock, shoegaze, math rock, drone, sludge.

Po trzecie - wymiana plików przyczynia się do wzrostu sprzedaży płyt z dobrą muzyką. Oczywiście przede wszystkim u ludzi bardziej świadomych tego jak działa cała artystyczno-wydawnicza machina. Odkąd zostałem współautorem książki i dostaję kasę za to, że ktoś kupuje "mój" podręcznik, zacząłem innym wzrokiem patrzeć na wszystko. Tzn. już wcześniej wiedziałem, że należy kupować oryginały tego, co się najbardziej podoba. Współautorstwo podręcznika jedynie ugruntowało ten pogląd. Tak więc kupuję oryginały tych artystów, którzy najbardziej zawrócili mi w głowie - mimo że mam na dysku pliki z ich utworami zgrane w jakości CD. Staram się też chodzić na koncerty. Ale nie robiłbym ani jednego, ani drugiego, gdybym nie wymieniał się muzyką przez Internet! Czyli wychodzi na to, że wymiana plików przyczyniła się do wzrostu sprzedaży - artyści zyskali kolejnego fana. Ilu jest ludzi podobnych do mnie? Podejrzewam - ba, jestem pewny - że niemało.

Oczywiście wytwórnie mogą tracić z powodu wymiany plików. Jednak same są sobie winne, bo sprzedają chłam. No bo przepraszam bardzo, ale jeśli ściągnę płytkę artysty, którego wcześniej lubiłem (możnaby się posłużyć przykładem Szma... ekhm... Metaliki) i uznam, że jest to dzieło na poziomie szamba, to na pewno nie kupię albumu. Ale to raczej dlatego, że nie lubię kupować kota w worku. Tutaj znów wracamy do Empiku czy innego Media Markt. Jeśli podczas przesłuchiwania płyty na stanowisku uznałbym ją za kiszkę, to też bym jej nie kupił. Czemu nie zakazują stanowisk odsłuchowych? A może chodzi o coś innego? Szare tłumy, konsumenci plastikowej muzyki, faktycznie nie kupią czegoś, co ściągnęli - bo po co? Za dwa miesiące ktoś inny wyda ten sam kawałek z innym podkładem i innymi laseczkami zawodzącymi do wyprężonych mikrofonów. Zazwyczaj na albumach takich jednorazowych gwiazdeczek jest jeden chwytliwy kawałek, a reszta to zapychacze. Szaraczkowi wystarcza ten jeden kawałek, tylko tego szuka, chce wkręcić bita przed imprezką, opracować układ wymachów przed następnymi bałnsami i tyle. W sumie nie dziwię się, że żałuje kapuchy, bo nawet szaraczek, konsument plastikowej muzy, podświadomie czuje, że ta muza jest nic nie warta i nie chce kupować ścierwa. No jakże mi przykro! :-P

KOMENTARZE:

Aliceq | 11 grudnia 2006, 21:43:07

I tu masz rację. Podobnie myślę, z tą różnicą że książki niemal zawsze kupuję w oryginałach, czasem jak ściągnę to po to by sprawdzić jakim językiem jest pisana jak nie chce mi się buszować po bibliotekach :) Ale generalnie wolę czytać z papieru, lubię ten zapach.

Filmy - najlepsze są w kinie, ale kino nie puszcza ich wiecznie. Jak coś wychodzi, to z chęcią kupię. Jak miś, czy gi gane, albo kill bill - ale tu gazety przychodzą z pomocą :]

Muzyka - cóż. Jestem typem który musi przesłuchać coś kilka razy by stwierdzić czy mu się podoba. Za pierwszym razem całokształt, potem wokal, bas, potem znów całokształt. Tylko tak potrafię odkryć czy mi się podoba czy nie. Nie da się tego zrobić na stanowiskach odsłuchowych bo by mnie zadziobali albo wywalili. Poza tym słucham muzy gdy zasypiam, muszę umieć przy czymś spać. Muszę umieć przy czymś czytać - dużo czasu przecież spędzamy przy kompie czytając.

To że mnie nie stać na wszystko co bym chciała to jedno. Drugim jest natomiast to, że owszem, jeśli skończę oszczędzać na coś na co oszczędzam obecnie, to zacznę kupować płyty znów. Polskich wykonawców jednak staram się kupować od razu, czasem nawet w ciemno, zwłaszcza tych mniej popularnych.

Ok gorączkę mam, rozpisałam się znów nawet nie wiem czy wszystko z sensem, ale pewnie na temat ;)

Riddle | 11 grudnia 2006, 22:16:34

Music is everybody's possession. It's only publishers who think that people own it.

John Lennon

nocny grajek | 11 grudnia 2006, 23:37:39

Zgadzam się w całej rozciągłości zarówno poglądów, jak i postawy Twej. Chociaż dziś znalazłem witrynę last.fm i już mi się mniej chce ściągać :o)

A Ciekawie na ten temat wypowiedział się Bob Dylan. Uwielbiam tego faceta :o))) - http://di.com.pl/archiwum/14590.html

Biały | 12 grudnia 2006, 03:26:45

O! Nie wiedziałem, że Lennon też. :]

A skąd pomysł, że skopiowanie sobie płyty od kolegi jest nielegalne? Jest jak najbardziej legalne.

nocny grajek | 13 grudnia 2006, 13:35:47

?? Nie znam się na prawie. Powiedz coś więcej o legalności kopiowania od kolegi :)

minder | 13 grudnia 2006, 17:17:38

Od kolegi można co najwyżej płytę pożyczyć, bo leży to w tzw. dozwolonym użytku (to tak jakbyś ją przesłuchał w sklepie), ale zgodnie z prawem nie możesz jej sobie skopiować.

Kupując płytę w sklepie masz prawo zrobić jej kopię 1:1 (czyli bezstratną, wierną kopię) dla własnego użytku. Przykładem jest kupowanie bajek dla dzieci - żaden rozsądny rodzic nie da dzieciom oryginalnego DVD, tylko zrobi kopię - niech ją sobie rozwalcują, wtedy wypali się kolejną. Niestety korporacje mają w nosie prawa konsumentów i utrudniają kopiowanie. Słyszeliście o CSS (Content Scrambling System), o płytach ze znaczkiem Copy Controlled, plikach z DRM (Digital Restriction Management)? Nie? To radzę się dowiedzieć zanim coś takiego kupicie.

Biały | 13 grudnia 2006, 18:29:28

http://www.prawnik.net.pl/pwi/faq2.htm
http://prawo.hoga.pl/prawo_wlasnosci/prawo_wlasnosci_uzytek_prywatny_utworow.asp

nocny grajek | 16 grudnia 2006, 15:49:07

Dzięki! Bardzo to ciekawe. Wrzucę link do siebie :)

DODAJ KOMENTARZ: